Tuesday 23 September 2014

Penyeludup Hidupan Liar Yang Kantoi.

Pelbagai cara digunakan oleh penyeludup hidupan liar untuk melepasi sekatan sempadan samaada melalui jalan darat , air dan juga udara. Berikut beberapa kejadian dimana penyeludup yang berjaya ditahan oleh pihak berkuasa.
FISH SKIRT:  Seorang wanita menyeludup 51 ekor ikan tropika dalam penerbangan dari Singapura ke Melbourne.(Sumber Gambar: Reuters)
FROG FILM: Spesies Katak eksotik dirampas oleh Kastam di Lapangan Terbang Brussels yang disembunyi didalam bekas filem dipercayai diseludup dari Panama. ( Sumber gambar:Reuters/Ho/Belgian Customs Authorities)

PIGEON PANTS:  Burung merpati hidup diseludup didalam seluar. Rampasan oleh Pihak Kastam Australia di Lapangan Terbang Melbourne dan penerbangan tersebut dari Dubai. (Sumber gambar:Reuters/Australian Customs/Handout)

174 ekor anak ular sawa diseludup dengan cara disorok didalam stokin dan diikat dibadan.


Spesies ular sawa dan spesies cicak yang disorok dibahagian kaki.



Seorang lelaki ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles kerana menyeludup spesies burung Finch.


Telur burung Peregrine diseludup didalam stokin di Lapangan Terbang Birmingham.


Seekor anak harimau hidup disembunyikan didalam sebuah bagasi pakaian bersama anak patung harimau. Rampasan di Lapangan Terbang Bangkok.


Seorang lelaki telah dijatuhi hukuman 16 bulan penjara selepas dia ditangkap cuba menyeludup telur burung nuri ke Australia - telur burung diletak didalam ruang poket khas dibahagian dalamT-shirt .
Spesies gecko Australian disorok dalam buku yang dibuat ruang khas telah dirampas oleh pihak Kastam Australia. 
Pihak keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles telah menahan seorang wanita yang cuba menyeludup keluar spesies parrot yang diletak didalam stokin dan disorok dengan melekatkannya dibahagian kaki .

Pihak Kastam Australia telah merampas 2 ekor anak ular hidup dari spesies Emerald green tree boas yang berukuran 40cm panjang yang disorok dalam bekas tembikar kecil yang dipos dari Sweden.

Pihak Kastam Australia telah menggagalkan cubaan menyeludup masuk ke Australia spesies ular dan cicak melalui pos yang disorok dalam sebuah patung seramik.

Seorang penumpang kapalterbang telah ditahan di Lapanganterbang Rochambeau di Cayenne, French Guiana kerana cuba menyeludup burung hummingbirds dalam seluar yang dipakainya. 

Percubaan seludup telur burung yang disorok dalam seluar dalam. Rampasan oleh pihak Kastam di Lapangan Terbang Sydney, Australia

Penahanan seorang lelaki yang cuba menyeludup telur burung oleh pihak Kastam di Lapangan Terbang Sydney 

Seorang penumpang pesawat cuba menyeludup 52 biji telur burung oleh pihak Kastam Australia.

Pihak Maqis dan Jabatan PERHILITAN Pulau Pinang telah merampas beratus ekor ular berbisa jenis cobra dan kura-kura di Terminal Kargo di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang yang diistihar sebagai buah betik. 
Pihak Jabatan PERHILITAN Perak telah merampas satu bungkusan yang tertera “birthday present” mengandungi ular berbisa jenis "viper', 12 ekor katak "toads' dan pelbagai jenis serangga di sebuah Pejabat Pos di Ipoh, Perak.


 
;